ДУХОВНІ ЦІННОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ
ДУХОВНІ ЦІННОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ
Заняття з елементами тренінгу для учнів 10—11 класів
Духовність — це турбота про те, щоб залишити по собі корисний, добрий, потрібний людям слід. Аби бути духовним, важливо жити в дусі правди. Духовність означає високий рівень особистісного розвитку людини, орієнтацію на високі життєві цінності. Духовність проявляється у прагненні будувати стосунки зі світом на основі добра, істини, краси, гармонії.
Пропонуємо вашій увазі розробку занять для розвитку духовності із застосуванням технік арт-терапії.
Проблема психологічного й духовного розвитку особистості завжди була однією з найбільш актуальних. Розвиток духовності дитини — завдання досить складне й об’ємне. Це й формування ставлення до навколишнього світу, до батьків, до себе самого.
Заняття, пов’язані з психологічним і духовним розвитком дітей, можна проводити у формі бесід, дискусій на вічні теми добра та зла. Існують інтерактивні методи розвитку духовності з використанням нетрадиційних ігрових вправ, проблемних розповідей, притч.
Дуже ефективно відбуваються заняття із застосуванням технік арт-терапії, що сприяють загальному психічному, моральному, творчому розвитку дитини, її здібностей, індивідуальності, вивільненню духовних потреб, формуванню емоційно-естетичного ставлення до дійсності.
Очікування від заняття
Арт-терапія використовує чимало методів творчого самовираження для роботи з дітьми, в яких є різноманітні труднощі та психологічні проблеми. Арт-терапія також активно застосовується при роботі з дітьми, котрі націлені на особистісний і духовний розвиток, вона може бути потужним каталізатором позитивних внутрішніх змін. Створюючи витвори мистецтва власноруч, міркуючи над ними, аналізуючи, люди можуть підвищити рівень усвідомлення себе та інших, подивитися на життєві ситуації з іншого боку, знизити рівень напруження і стресу, підвищити адаптаційний потенціал, розвинути творчі здібності.
Опитувальник «Я і моє розуміння добра та зла»
Закінчіть речення:
- Добро — це…
- Зло — це…
- Найблагородніший мій вчинок…
- Найгірший мій вчинок…
- Коли людина творить зло, вона при цьому відчуває…
- Люди бояться творити добро…
- Людина не повинна за жодних умов робити…
- Виразити своє ставлення до твердження: «Для досягнення успіху підходять усі засоби».
Обговорення з учнями відповідей анкети.
Висновки
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Час: 40 хвилин.
Теоретичний блок
Вчитель. Духовність — одне з найскладніших понять на Землі. Про неї написано і сказано дуже багато, але вичерпного, переконливого визначення поки ще ніхто не дав. Сформувати цілісне поняття духовності не дозволяє безліч стереотипів та суперечностей.
Духовність — це реалізовані в людині знання про Бога, про Добро і Зло, про наше суспільство, свою долю та про все, що стосується взаємодії людини з Вищими Силами, самою собою й навколишнім світом.
Ці знання визначають більшу частину основних проявів людини (мислення, психоемоційне поводження, спосіб життя), її індивідуальні особливості, ставлення до неї інших людей.
Найважливіша мета духовного розвитку — досягнення досконалості (внутрішньої сили, позитивності), пізнання й реалізація свого призначення.
Існує чотири рівні людської природи:
- фізичний;
- соціальний;
- психологічний;
- духовний.
Як вони проявляються в житті?
Як правило, прояви рівнів починаються з фізичного (біологічного). Людина, замислюючись про власне здоров’я, вирішує «вічні питання» існування. Причиною таких думок може стати хвороба. Людина починає думати про себе, про сенс життя, аналізувати.
Психологічний рівень — людина намагається розібратися в питаннях психології.
Соціальний рівень — з’являються соціальні мотиви. Людина хоче, щоб її погляди були прийняті суспільством.
Духовний рівень – змушує людину бути чесною із самою собою й жити гідно. Тут людина розуміє, що може впливати на навколишній світ лише через вплив на себе.
Отже, життя — це унікальна можливість для добрих справ і розвитку.
Вправа «Прекрасний сад» (8 хв.)
Сама по собі арт-терапія — потужний інструмент психологічної корекції і вивчення почуттів, розвитку навичок спілкування, зміцнення самооцінки та впевненості в собі. Арт-терапія дозволяє зрозуміти й відчути себе, бути самим собою, вільно виразити свої думки й почуття, а також осягнути унікальність кожного, побачити місце, яке ти займаєш у різноманітті цього світу, й відчути себе його частиною.
Учасники сидять у колі. Ведучий пропонує спокійно посидіти, можна заплющити очі та уявити себе квіткою.
— Яким би ти був?
— Які в тебе листочки, стебло, а може, й колючки? Ти високий чи низький?
— Яскравий чи не дуже?
Вчитель. А тепер, після того, як усі уявили це, намалюйте свою квітку. Учням роздають папір, фломастери, крейду.
Далі квітку слід вирізати і сісти в коло. Ведучий розстеляє всередині кола полотно, бажано однотонне, роздає кожному учасникові по шпильці. Тканина оголошується галявиною саду, яку потрібно засадити квітами. Усі учасники по черзі виходять і прикріплюють свою квітку.
Обговорення
Ведучий пропонує помилуватися «прекрасним садом», зберегти цю картинку в пам’яті, щоб вона випромінювала позитивну енергію. Квітів хоч і багато, але всім вистачило місця, кожен зайняв тільки своє, те, що вибрав сам. Психолог пропонує учасникам подивитися, серед яких різних, несхожих квітів росте їхня власна. Але є й спільне — у когось забарвлення, у когось розмір або форма пелюсток. І всім без винятку квітам потрібні сонце й увага.
Кожна людина — це неповторний світ думок, бажань, мрій, почуттів, до якого слід ставитися з повагою й бути готовим прийти на допомогу. Адже можна й самому опинитися в ситуації, коли буде потрібна допомога. Найцінніша риса — це людяність, повага до внутрішнього світу іншого і здатність до співчуття.
Вправа «Критерії духовності» (3—5 хв.)
Матеріали: ватман, кольорові фломастери, маркери. Складіть критерії духовності.
- Наявність у людини потреби пізнавати світ, себе, сенс життя.
- Перевага духовних потреб як мотивів поводження й діяльності.
- Духовний тип поводження.
- Прагнення до розуміння та створення «краси», естетична спрямованість.
- Повага до будь-якої форми життя.
Обговорення робіт.
Висновки. Складання однакових вимог.
Правила для людини, яка прагне йти шляхом духовності
Духовне зростання — це не що інше, як удосконалювання особистості. Ось кілька простих правил для людини, яка прагне йти шляхом духовності. Ці правила засновані на поглядах різних філософів на духовні цінності.
- Щодня, щогодини, щомиті вчися любові — всеосяжної, самозреченої, щирої, мудрої. Учися любити все живе: себе, інших людей, природу, свою планету, не вимагаючи нічого взамін.
- Завжди пам’ятай, що поруч інші люди, й будь-яка твоя дія або бездіяльність торкнеться їх і змінить: як мінімум — настрій, як максимум — життя. Ніколи не роби іншим того, чого не бажаєш собі, і не використовуй людину як засіб.
- Роби будь-яку свою дію усвідомлено. Шукай радість і зміст навіть у простих буденних справах: прогулянці, розмові, роботі. Це подарує тобі відчуття справжнього життя.
- Умій брати на себе відповідальність, починаючи від наслідків дрібних вчинків і закінчуючи своїм життям. Доля людини — багато в чому наслідок її власних дій.
- День у день трудися, щоб змінити себе. Прагни стати чистішим, добрішим, милосерднішим. Учися жертвувати своїми бажаннями й амбіціями заради інших. Шукай можливості розвивати свій розум, серце й тіло.
- У всьому шукай гармонію. Істина, як правило, — посередині між крайнощами.
7.Втілюй свої думки про духовне у вчинках: допомагай конкретним людям конкретними справами.
Отже, розвиток духовності — це прагнення людини жити в згоді зі своєю совістю.
Завершення.
Час: 10 хвилин.
Притча «Відро з яблуками»
Купив собі чоловік новий дім — великий, гарний — і садок із фруктовими деревами поряд. А у старенькій хатинці неподалік жив заздрісний сусід, який завжди намагався зіпсувати настрій: то сміття викине під ворота, то ще якусь капость утворить.
Прокинувся одного разу чоловік у доброму гуморі, вийшов на ґанок, а там — відро з помиями. Узяв він його, помиї вилив, відро вишкріб аж до блиску, назбирав у нього найбільших, стиглих і смачних яблук та й пішов до сусіда.
Той, зачувши стукіт у двері, зловтішно подумав: «Нарешті я йому допік!». Відчиняє, сподіваючись на скандал, а чоловік протягує йому відро з яблуками і каже:
— Хто чим багатий, той тим і ділиться!